مروری بر احکام فطریه

آیا فطریه به خویشاوندان مستحق تعلق می‌گیرد/ فطریه سادات فقیر چگونه است

خبرگزاری فارس: آیا فطریه به خویشاوندان مستحق تعلق می‌گیرد/ فطریه سادات فقیر چگونه است

در استفتاء درباره اینکه «آیا فطریه را مى‌توان به سادات فقیر داد؟» بیان شده است: غیر سادات نمى‌توانند به سادات فطریه پرداخت کنند.




دسته بندی : اسلام ناب محمد(ص) ,  دین و مذهب ,   , 

قائم مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز عملیات حج امسال در ‌۲۸ تیرماه سال جاری خبر داد و گفت: امسال ۸۵ هزار نفر از ۱۹ فرودگاه کشور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.

 به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران‌، حسین اسفندیاری‌ درباره عملیات حج در فرودگاه‌های کشور بیان کرد: در سال جاری طبق اعلام سازمان حج و زیارت ۸۵ هزار حاجی از فرودگاه های کشور به سرزمین وحی اعزام می‌شوند.رودگاه ها نداشتیم.



دسته بندی : اجتماعی- ورزشی ,  دین و مذهب ,   , 

مدیرکل کمیته امداد استان تهران خبر داد

استقرار سه هزار پایگاه جمع آوری فطریه در استان تهران

خبرگزاری فارس: استقرار سه هزار پایگاه جمع آوری فطریه در استان تهران

مدیرکل کمیته امداد استان تهران گفت: سه هزار پایگاه ثابت و سیار در استان تهران برای جمع آوری زکات فطره مستقر می‌شوند.

محسن ولیئی، مدیرکل کمیته امداد استان تهران به تشریح فعالیت پایگاه‌های جمع آوری فطریه در استان پرداخت.



دسته بندی : دین و مذهب ,   , 

جمعه عید سعید فطر است/ اعزام ۱۲۰ گروه برای رصد هلال ماه

رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری گفت: جمعه ۲۵ خرداد ماه، عید سعید فطر، مطابق با اول ماه شوال است.

حجت‌الاسلام احمد مروی رئیس ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در نشست خبری که صبح امروز (چهارشنبه ۲۳ خرداد ماه) برگزار شد، گفت: ۱۲۰ گروه روز پنج‌شنبه مصادف با روز ۲۹ ماه مبارک رمضان برای دیدن ماه هلال ماه شوال اقدام می‌کنند.



دسته بندی : دین و مذهب ,   , 

مراسم شب‌های قدر از اماکن متبرکه روی آنتن شبکه‌های مختلف تلویزیونی می‌رود.

برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر/ اعلام برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر/ تلویزیون در شب‌های قدر چه برنامه‌هایی دارد؟/ مراسم از کدام شبکه‌ها پخش می‌شودبه نقل از روابط عمومی سیما؛ در آستانه‌ شب‌های پرفیض قدر و نزول قرآن، هر یک از شبکه‌های سیما با توجه به ماموریت خود، مراسم ویژه‌ای را از اماکن مقدس، تکایا و مساجد پخش خواهند کرد.

بر اساس این گزارش؛ شبکه یک سیما، قرائت دعای «جوشن کبیر» را از بارگاه «ثامن‌الحجج» روی آنتن برده و اجرای مراسم احیا در حرم رضوی توسط حجج اسلام رئیسی، رفیعی و علم‌الهدی به ترتیب در شب‌های نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم پخش خواهد شد.

دوربین شبکه دو سیما با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مراسم این شب‌ها را پوشش داده و ذاکران اهل بیت (ع)، زائران و مخاطبان مومن را میهمان حرم کریمه اهل بیت خواهد کرد. همچنین ححج اسلام سعیدی، رئیسی و میرباقری به ترتیب مراسم شب‌های نوزدهم تا بیست و سوم را اجرا می‌کنند که از این شبکه پخش می‌شود.




دسته بندی : اسلام ناب محمد(ص) ,  دین و مذهب ,   , 

با فرا رسیدن ماه شعبان که پیامبر اسلام (ص) آن را اینگونه تعریف کرده است «شعبان ماه شریفی است و آن ماه من است، حاملان عرش آن را بزرگ می‌شمارند و حق آن را می‌شناسند، آن ماهی است که در آن همچون ماه رمضان، روزی بندگان زیاد می‌شود» در ادامه احادیثی از ائمه معصومین را می خوانید:

حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم :شَعبانُ شَهري… فَمَن صامَ شَهري كُنتُ لَهُ شَفيعاً يَومَ القِيامَةِ.
شعبان ماه من است. هر كه ماه مرا روزه بدارد، روز قيامت شفيع او خواهم بود.
فضائل الاشهر الثلاثه ص ۶۴ – بحارالأنوار(ط-بیروت) ج ۹۴ ، ص ۸۳ ، ح ۵۴

امام صادق علیه السلام :مَنْ صَامَ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ مِنْ آخِرِ شَعْبَانَ وَ وَصَلَهَا بِشَهْرِ رَمَضَانَ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ صَوْمَ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْن‏
هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه دو ماه پى در پى را برايش محسوب مى‏ كند.
من لا یحضره الفقیه ج ۲ ، ص ۹۴ ، ح ۱۸۲۹ – امالی(صدوق) ص ۶۷۰

امام علی علیه السلام :شهر رمضان شهر الله و شعبان شهر رسول الله و رجب شهرى؛
رمضان ماه خدا و شعبان ماه رسول خدا و رجب ماه من است.
شرح فروع کافی ج ۴ ، ص ۱۴

امام رضا علیه السلام :اللَّهُمَّ إِنْ لَمْ تَكُنْ غَفَرْتَ لَنَا فِيمَا مَضَى مِنْ شَعْبَانَ فَاغْفِرْ لَنَا فِيمَا بَقِي‏ مِنْه‏
خدایا اگر ما را در روز هایی که از ماه شعبان گذشت نبخشیدی پس ما را در باقیمانده آن بیامرز{این دعا سفارش شده است در روزهای پایانی ماه شعبان زیاد خوانده شود}
وسایل الشیعه ج ۱۰ ، ص ۳۰۱ ، ح ۱۳۴۷۱

امام على عليه السلام :صَومُ شَعبانَ يَذهَبُ بِوَسواسِ الصَّدرِ وَ بَلابِلِ القَلبِ.
روزه ماه شعبان، وسواس دل و پريشانى‏ هاى جان را از بين مى ‏برد.
تحف العقول ص ۱۰۲ – خصال ص ۶۱۲




دسته بندی : اسلام ناب محمد(ص) ,  دین و مذهب ,   , 

از جمله شب های بزرگ و با عظمت ماه رجب شب جمعه اول این ماه است که لیله الرغائب نام دارد.

در شب لیلة‌ الرغائب چه باید بکنیم؟

 هفتمین ماه از سال هجری قمریرجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد؛ زیرا در میان ماه‌های دوازده ‏گانه تنها و بدون ائتلاف با ماه‌های دیگر از حرمت و قداست ‏برخوردار است.

در واقع چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرم‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده است که یکی از آن‌ها رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام می‌‏باشد.




دسته بندی : اسلام ناب محمد(ص) ,  دین و مذهب ,   , 

همزمان با شهادت امام علی النقی (ع) و یکم ماه رجب المعظم، شما می‌توانید شرح مختصری از زندگینامه این حضرت را در اینجا بخوانید.
زندگی نامه مختصر حضرت امام علی النقی الهادی (ع)

علی بن محمد علیه السلام مشهور به امام هادی (ع) و امام علی النقی (ع) امام دهم شیعیان است. آن حضرت در سال ۲۱۲ هجری قمری دیده به جهان گشود و در سال ۲۲۰ هجری قمری امامت شیعه از پدر بزرگوارشان به آن حضرت منتقل شد. مدت امامت آن حضرت حدود ۳۴ سال بود و در سال ۲۵۴ هجری قمری به دست معتمد عباسی به شهادت رسیدند.




دسته بندی : دین و مذهب ,   , 

پس از پیروزی انقلاب اسلامی توجه و رسیدگی به طبقات محروم جامعه، تلاش برای کاهش فقر و شنیدن بی واسطه درد و دل مردم، یکی از اساسی ترین اهداف انقلاب به شمار می رود، هدفی که از ابتدای پیروزی نهضت اسلامی در ایران مورد تاکید امام بزرگوار بوده؛ به گونه ای که ایشان خیر دنیا و آخرت برای مسئولان نظام را در رسیدگی به محرومان جامعه عنوان کرده اند. در این گزارش با یکی از مسئولانی که ساده زیستی و با مردم بودن را در متن برنامه های خود قرار داده آشنا می‌شویم؛ اصولی که بر اساس آرمان های انقلاب اسلامی، همه مسئولان نظام باید به آن پایبند باشند.




دسته بندی : ولایت عشق ,  دین و مذهب ,   , 

مقام معظم رهبری در پاسخ به جدیدترین استفتاءها مربوط به خرید ساعت و عینک طلا، خرید اینترنتی کالا، معامله با بچه نابالغ، چانه زدن با نامحرم و... نظرشان را اعلام کردند.

قسم(سوگند) شرعی

س. اگر کسی قسم بخورد که کاری را انجام دهد یا ترک کند، آیا از نظر شرعی واجب است به قسم خود عمل کند؟
ج. در صورتی واجب است به قسم عمل کند که آن کار مرجوح* نباشد و به اسم خدا یا صفات مختص به او، مانند "مقلب القلوب و الابصار" یا صفاتی که مراد از آن معمولا خداوند است، مانند خالق و رازق قسم بخورد
* به کاری مرجوح گفته می شود که فایده­ی مادی و معنوی ندارد و بهتر است انجام نشود.

قسم خوردن در معامله
س. آیا قسم خوردن در معامله جایز است؟

ج. اگر قسم او راست باشد، قسم خوردن او مکروه است و اگر دروغ باشد حرام است.




دسته بندی : اسلام ناب محمد(ص) ,  دین و مذهب ,   , 

تسنیم/ سازمان حج و زیارت با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح در اسرع وقت مدارک خود را به دفاتر زیارتی تحویل دهند.

در متن اطلاعیه سازمان حج و زیارت آمده است:
مشتاقان زیارت اربعین توجه داشته باشند که صرفا با ثبت‌نام در سامانه سماح و پرداخت وجه اینترنتی در این سامانه، دریافت ویزا برای آنان امکان‌پذیر نیست.

ثبت‌نام کنندگان در سامانه سماح لازم است در اسرع وقت، مدارک خود شامل گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار و دو قطعه عکس ٤*٣ پشت زمینه سفید و ترجیحاً شبیه عکس گذرنامه را به دفاتر زیارتی که در سامانه سماح انتخاب کرده‌اند، تحویل دهند تا هر چه زودتر روادید اربعین برای آنان صادر شود.

تاکنون قریب به 60 هزار نفر برای حضور در مراسم پیاده روی اربعین حسینی در سامانه سماح ثبت نام کرده‌اند.


یکی از مسائل مورد مبتلای تمام روزه‎داران مؤمن حکم مسواک در زمان روزه‎داری است.
یکی از مسائل مورد مبتلای تمام روزه‎داران مؤمن حکم مسواک در زمان روزه‎داری است، به این صورت که آیا اگر مسواک را از دهان بیرون بیاوریم و دوباره وارد دهان کنیم و رطوبت آن را فرو ببریم، روزه باطل است یا خیر؟ در متن علاوه بر اینکه حکم کلی آن را مطالعه می‌کنیم سایر احکام خوردن و آشامیدن را منتشر می‎کنیم.




دسته بندی : دین و مذهب ,   , 
صفحه قبل 1 صفحه بعد